Tradicijski način prehrane na otoku Murteru pripada mediteranskom tipu prehrane i, pogotovo u starije doba, uključuje prehranu u kojoj dominiraju namirnice kao što su zeleno lisnato povrće, žitarice, mahunarke, riba, maslinovo ulje… Meso se tada jelo samo u blagdane, kruh se spremao jednom do dva puta tjedno, a ispečeni bubci raspoređivali su se na dane u…
U travnju 2022. je na škveru Marin porinuta je gajeta Jaka vlasnika Eda Jakovčeva. Izgradio ju je 1975. godine brodograditelj Nikola Šandrić, poznatiji kao Miko Barin. Duga je 6,50m, a široka 2,38m. Zadnji put je plovila 2005. godine na regatama na latinsko idro. Nakon toga smještena je bila u prizemlju obiteljske kuće u Varošu u…
Gajetu dužine 5,90m, širine 2,12m izgradili su Šime i Ljube Filipi u Sukošanu za naručitelja Bepa iz Kaprija 1968. godine. Gradnji gajete svjedoči originalni zapis iz njihove knjižice narudžbi u kojoj su navedene dimenzije budućeg broda, a sačuvan je i polumodel po kojem su Šime i Ljube napravili brod. Gajeta je promijenila više vlasnika i…
Argan je drveno vitlo koje služi za istezanje broda na suho radi popravka. Izrađuje se od hrastovine. Najmanje pet ljudi potrebno je da se pokrene argan, a broj ljudi koji sudjeluju u radu ovisi i o veličini i težini broda. Dvije grede položene kroz utor na vrhu nazivaju se ruke i služe za pokretanje naprave….
Do prid (drugi svjetski) rat su se nosile suknje starinske. Novije nošnje su potle (poslije) rata. Rakam za košuje se veza na iglu. Plele su žene na kuku ili na dvi zbice (igle), od tankih tankih konac, ka i no kad ideš krpati. Čipka se posli kupovala. Sve si mora na ruke. Huštani su bili…
U zadnjim danima ljeta posjetili su nas Marino i Biserka Ivančić, naručitelji i prvi vlasnici leuta Sandokan. Donijeli su nam fotografije njegovog porinuća te davne 1978. godine. Sa sjetom pričaju o dogovoru o gradnji broda, idejama kojima su se vodili pri uređenju i meštru koji ga je izgradio. Brod je imao ugled. Kad su njime…
Danas je u škveru Marin brodograditelja Ante Fržopa porinut leut imena Kvarneriol, dužine 8 metara, širine 3 metra. Ima lantinu dužine 12 metara i motor od 57 konjskih snaga. Registriran je za prijevoz 12 osoba. Opremljen je tankom za naftu od 150l i tankom za vodu od 150l. Ima bogatu opremu, wc s umivaonikom i…
U ovogodišnjem, XV. broju Murterskog godišnjaka, objavljen je Prilog poznavanju betinske brodogradnje, autorice Kate Šikić Čubrić, ravnateljice Muzeja betinske drvene brodogradnje, u kojem je sažeto prikazan pregled brodogradnje u Betini od njenog prvog povijesnog spomena do danas. KRATKI PREGLED BRODOGRADNJE U BETINI “Mi živimo na otoku. Možemo reći da je prvo nasta brod, a onda…
Ovaj ulomak preuzet je iz rada Ivane Škevin “O povijesti nekih betinskih i murterskih riječi“ objavljenom u Murterskom godišnjaku 11-12 (2015.), str. 119-142. Brgȁnja fi bragȅše fpl Jedna od posuđenica par excellence, u smislu da su govornici preuzeli predmet zajedno s označiteljem iz strane kulture je brgȁnja f ‘ribarska sprava (ili art) za lov školjaka,…
BUŠKA je nacrt u obliku polukruga pomoću kojega brodograditelj odredi oblik i dimenzije rebara broda. Drveni brod se može dizajnirati na način da se oznake koje služe za konstruiranje središnje polovice trupa izvedu pomoću buške. Na ovaj se način konstruira četvrtina ukupnog broja rebara od glavnog rebra prema provi (može ih biti od jedan do…