PUTOVANJA
Prošle subote, povodom Međunarodnog dana muzeja, naš je muzej svečano otvorio novu tematsku izložbu posvećenu putovanjima – kretanju kroz prostor i vrijeme, susretima, sjećanjima i osobnim pričama koje oblikuju naše identitete. Ova izložba poziva posjetitelje na promišljanje o značenju putovanja – ne samo fizičkih, već i unutarnjih, simboličnih, emocionalnih.
Muzeji, kao što smo se ponovno uvjerili, predstavljaju početnu točku za takva putovanja – bez granica, bez putovnice, bez vremenskih ograničenja.
Posebno zahvaljujemo umjetnicama koje su sudjelovale u programu i svojim doprinosom unijele posebnu energiju i emociju u prostor izložbe.
Veliko hvala ide i našim partnericama iz 90-60-90 / Platforma za suvremenu umjetnost te udruzi Punkt, na predanosti, kreativnoj podršci i snažnom duhu suradnje koji su ovu izložbu učinili još sadržajnijom i življom.
Zahvaljujemo svim posjetiteljima koji su svojom prisutnošću, pričama i dojmovima obogatili ovaj događaj.
Iz predgovora deplijana izložbe
Putovanja
interdisciplinarni projekt / Betina, otok Murter, 2025.
otvaranje: 17. 5. 2025. u 19:00
17. 5. – 30. 6. 2025.
Putovanja, migracije i kretanja odražavaju društveno-političku svakodnevicu, odnosno globalnu narav našeg svijeta. U malom dalmatinskom mjestu Betina na otoku Murteru, brodogradnja nije samo obrt, već i nasljeđ koje duboko proživljava i prezentira duh mjesta. Izložba u prostoru Muzeja betinske drvene brodogradnje poziva nas da razmislimo o putovanjima i migracijama kao univerzalnim iskustvima koja oblikuju svijet. Petnaest suvremenih umjetnica je kroz različite pristupe i medije suvremene umjetničke prakse istražilo i odgovorilo na temu putovanja spajajući na jedinstven način tradiciju i suvremenost. Izložba uključuje radove u raznim medijima, od videa i slika do instalacija i intervencija u javnom prostoru.
Projekt provodi Udruga 90-60-90 / Platforma za suvremenu umjetnost u suradnji s Muzejom betinske drvene brodogradnje, gdje se i održava projekt, a obuhvaća multimedijalnu izložbu koja uključuje akcije i site – specific radove u javnom prostoru otoka Murtera. U sklopu projekta održana je video radionice u suradnji s lokalnom OŠ Murterski Škoji na temu propitivanja identiteta Betine u organizaciji Udruge PUNKT, Platforma za unapređenje kulture iz Zagreba koja je u potpunosti orijentirana na projekt Grad na drugi pogled – putujući interdisciplinarni istraživačko-edukacijski i izložbeni projekt koji povezuje angažirano promišljanje grada, edukaciju mladih kroz radionice i predavanja s vizualnim umjetnicima.
Umjetnice uključene u projekt: Milijana Babić, Nicole Hewitt, Ana Kolega, Lina Kovačević, Martina Mezak, Kata Mijatović, Vesna Perunović, Renata Poljak, Nika Radić, Neli Ružić, Marijana Stanić, Sandra Sterle, Matea Šabić Sabljić, Tanja Vujasinović, Vlasta Žanić
………………………………………
Betinom na otoku Murteru, gdje brodogradnja nije samo obrt, nego i nasljeđe koje duboko proživljava i prezentira duh mjesta, kao da odzvanjaju riječi Feničanina Tridona, „brodograditelja koji se nije žacao ni zla ni dobra: ‘Katkad se ide na pučinu, katkad se plovi uz kraj.’ U lupanarima i na pučini, kod gusara i mudraca, tražio je tajnu plovljenja, zaustavljao se nije nigdje kao pravi sin bučne bludnice mora, smatrao je da se brod mora izgraditi poznavanjem mora i da ga mora oblikovati val sam.’“
(Antun Bonifačić, Paul Valéry)
Pa kao što val oblikuje brod, tako i putovanje oblikuje putnika, u ovom su slučaju to putnice, čiji su radovi oblikovani pod utjecajem stvarna putovanja ili onog imaginarnog, morem ili kopnom, Mljetom ili Baranjom, prirodom ili mehanikom, odlascima zauvijek ili privremenim povratcima, metafizičkim vremenom ili onim provedenim u konkretnoj izradi broda.
Putovanja su nekad označavala avanturističke osobnosti, sjetimo se istraživača Amazone, Karlovčana Mirka i Steve Seljana, pa kad je Mirko stradao u Amazoni, Stevo je nastavio, „jer drugo što i ne zna činit“. Poslije se istraživački nagon premetnuo u onaj konzumacijski, avanturiste su naslijedili turisti, danas se ide na ‘destinacije s popisom obveznih lokacija, pri čemu ih suvremeni putnici više ne stignu konzumirati, uživo s njima komunicirati jer ih moraju fotografirati i spremiti u virtualni album. Nekad su se slale razglednice, danas ih se na licu mjesta proizvodi u bezbrojnim količinama.
Osim dobrovoljnih, tu su i prisilna putovanja, nekad bi došao brod i cijelo bi se selo ukrcalo, iz rajskih bračkih pejzaža odveo ih ravno u pakao rudnika umjetnih gnojiva nadomak Ognjenoj Zemlji. Danas, sto godina poslije, ponovno (ili i dalje) je na sceni egzodus, ali brod više nije pravi nego gumeni, ne ide u Čile, nego na Siciliju, sela nije ispraznila peronospora nego mitraljezi. Na spasonosnom ih odredištu u znak dobrodošlice, a zapravo najavljujući im budućnost, dočekuju zastave od folije za preživljavanje.
Nekad je postojao bijeli i crni transatlantik, bijelim su osvajači išli iz Birminghama u New York, a crnim robovi iz Luande do Recifea. Nekad je pisac i avanturist Blaise Cendrars preporučivao putovanje teretnim brodovima, jer se tamo najbolje jede. Danas, kada zanemarimo luksuzna krstarenja i riskantne bjegove, između turista i poslovnjaka uočavamo i one koje, poput Blaisea, vodi neugasiva znatiželja, vidjeti drugu stranu kugle, upoznati gaučose i beduine, Maore i Mandarine. Pričekati da Sunce zađe, leći na pijesak usred Sahare i pogledati gore, jer nema većeg neba od onog iznad Sahare.
Osim horizontalnih putovanja, onih kroz prostor, gdje se putuje zamišljenim putanjama slijedeći putokaze koji odgovorni zadanim orbitama neizbježno nestaju jedan u drugome ili klasičnim sredstvom, autobusom, vlakom i brodom, pravim i papirnatim ili se trči vječno oko iste masline ili vozi istim putem, a putovanje se, poput njegove snovite ilustracije, ukazuje u prozorskom staklu takoreći prelijevajući horizont, čas na jednu, čas na drugu stranu, tu su i okomita putovanja, ona kroz vrijeme. Išli ovamo ili onamo ili ne išli, stalno putujemo okomicom u neuhvatljivom apsurdu, jer u svakom trenutku zapravo stojimo, nismo više oni od maločas, ali nismo još ni oni koji ćemo uskoro biti.
U stvarnosti je putovanje vrijeme između odlaska i dolaska, otiskivanja i pristajanja, polijetanja i slijetanja, pri čemu je važno da ono bude što mekše. Započinje izlaskom iz kuće, završava ulaskom. Vrata su ista. U metaforičkom su prijevodu nestala vrata, ostao je tek njihov okvir koji simbolizira prolazak. S jedne na drugu stranu, spremamo li se ući ili izići? Nekad bi nas stajanje pred vratima asociralo na Kafku, danas znamo da to nisu ni vrata ni njihov dovratak, nego detektor metala. Putovanje je vrijeme između dviju kontrola.
Boris Greiner
Radovi na izložbi:
Milijana Babić, Umjetnica mora biti opuštena, 2023.,
u suradnji s Nadom Žgank
umjetnička knjiga, edicija 4/5
Nicole Hewitt, Vremeplovke Zona 01, 2025.,
audio instalacija
Ana Kolega, Nisam mogao stati, 2023.
akril na platnu, 100 x 100 cm
Lina Kovačević, Set za online romantičnu večeru, 2011.,
kombinirana tehnika, 3D print, keramika, pamuk, riječne perle
Martina Mezak, Flags, 2023.
site-specific instalacija
Kata Mijatović, Baranja bus, 2009.
video, 12′, kamera: Zoran Pavelić
Vesna Perunovich, Unoccupied New York, 2012.
video. 13:04 min, loop
Renata Poljak, PORVENIR, 2020.
video rad, 12 min
Nika Radić, Puno putujemo, 2017.
film, 17 min
Neli Ružić, NO LONGER NOT YET, 2025.
light box, 110 x 18 cm
Marijana Stanić, Prolazi, 2022.
audio instalacija
Sandra Sterle
- Na otoku, 1996.
serija fotografija, 6 x 50 x 70 cm, 1 x 70 x 100 cm, tekst 20 x 30 cm - Okolo naokolo, 2017.
video, color, sound, stereo
kompilacija video radova iz 1996., 2003., 2010., 2017.
Matea Šabić Sabljić, B R O D I / O N A
” J A N E Č E K A M B R O D, J A G R A D I M B R O D “, 2023.-2025.
instalacija i intervencija
Tanja Vujasinović, Otok povezan mostom, 2025.
site-specific intervencija u javnom prostoru
Vlasta Žanić, Sjećanje na Ciklus, 2023.
video instalacija, loop
Video radionica – Grad na drugi pogled
Mentorica: Tanja Vujasinović
Autori filma: Ante Bilić, Veronika Donđivić, Marta Duić, Gabriela Lončarević, Noema Mudronja, Fabian Pilipac, David Preložnik (učenice/i OŠ Murterski škoji)
Organizatori izložbe:
90-60-90 Platforma za suvremenu umjetnost
Muzej betinske drvene brodogradnje
Udruga PUNKT
Kustosice:
Marijana Stanić
Tanja Vujasinović
Kate Šikić Čubrić
Sandra Barešin
Urednica:
Marijana Stanić
Suradnice na projektu:
Valerija Djanješić
Tara Stanić
Tekst:
Boris Greiner
Dizajn:
Rafaela Dražić
Tisak:
ARS kopija
Projekt podržali:
Grad Zagreb, Ministarstvo kulture i medija RH, Zaklada Kultura Nova, Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva